torsdag 6 december 2012

Hela havet stormar

Efter det att jag lyssnat klart på Viskleken var jag mätt på Dahl och hans Opcop-anhang, men så hände något. Inför den stundande husförsäljningen skulle huset städas minutiöst och jag insåg att jag var tvungen att göra något radikalt för att inte dö av leda. Ett antal timmars städande senare har jag därför lyssnat klart på Hela havet stormar.
   I likhet med Viskleken börjar Hela havet stormar med en historisk händelse som senare har betydelse för bokens fortsatta handling.
   Opcop-gruppen är fortfarande skakad efter sitt första stora fall och sörjer gruppens två mördade medlemmar. 
   Då inträffar en rad händelser som på ett eller annat sätt fångar Opcop-gruppens uppmärksamhet. En plastikkirurg, involverad i ett hemligt EU-projekt hittas död i sitt hem i Belgien. En vapenhandlare från Albanien skjuts ner på en sunkig sportbar i Stockholm och ett knivskuret lik från tjeckisk EU-parlamentariker hittas på en fängelseö utanför Toscana.
   Spåren efter mördarna verkar ha vissa samband med varandra och det blir upp till Opcop-gruppen att reda ut trådarna.
   Den form som Dahl använde sig av i Viskleken, används även i Hela havet stormar. Ett stämningsgivande kapitel inleder boken och bidrar sedan starkt till bokens stämning. Till skillnad från Viskleken är dock Hela havet stormars inledning mer sammanflätad med handlingen.
   Hela havet stormar känns som en stark uppföljare till Viskleken. Min enda invändning är hur sjutton de medlemmar i gruppen som har barn, löser sin barnpassning. Det nämns att Jorge Chavez och Sara Svenhagen saknar sina barn, men man får aldrig reda på var barnen håller hus när föräldrarna är ute på uppdrag. En liten petitess kan tyckas, men för mig som har tre barn och vet vad det innebär, förstör detta utelämnande en del av stämningen.
   Jag ser fram emot att läsa del tre i serien: Blindbock, som utkommer 2013.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar