onsdag 3 oktober 2012

Bokmässan 2012

Efter att ha äntrat ett tidigt morgontåg från Stockholm, anlände jag till Göteborg lagom till lunch. Som sann världsvan Stockholmare trodde jag att Bokmässan skulle ligga en bit utanför centrum. Blev därför inte förvånad när jag blev hänvisad till en spårvagn som skulle ta mig en bit från stadskärnan. Väl på spårvagnen insåg jag att jag hoppat i galen tunna och bytte till rätt linje en bit utanför city. Fortfarande glad (bland annat på grund av nyinköpt iPhone 5... pill, pill).
   Kom så till sist fram till (den centralt belägna) Bokmässan där far mötte upp mig efter incheckning av ytterkläder och packning. Han bjöd därefter på den absolut största räkmacka jag någonsin sett. Himmelskt god efter lång tågresa och spartansk frukost. Den spelade förmodligen i samma liga som den legendariska räkmacka som serveras i Gothia Towers.
   Därefter var det dags att inta golvet. Från början var min intention att gå på många betalseminarier OCH hinna besöka montrarna. Men efter att ha läst mässkatalogen insåg jag att besöka montrarna och lyssna på gratisseminarier i och runt omkring dessa montrar skulle duga gott.
   Sagt och gjort. Lite lagom mosig i huvudet (efter att ha köat utanför en Telia-butik natten innan) begav jag mig ut på mässgolvet, insöp atmosfären, pratade med trevliga förläggare och bara njöt. Så stort och så oöverblickbart och fullständigt underbart!
   Träffade bland annat Magnus Bäckberg och Mattias Nykvist som startat det spännande  förlaget Pintxo.
   I deras monter träffade jag även dessa sköna herrar som skrivit en bok om sig själva.

Mister Bister och Kent Agent

Fredagen gick i mosighetens tecken och jag gjorde nog ett klassiskt nybörjarmisstag när jag bara gled runt i flera timmar. Väldigt skönt på många sätt. Men också frustrerande när jag senare insåg hur många grymma seminarier jag missat.
   Mötte upp mor och far strax innan stängningsdags och vandrade bort till min svågers föräldrar där vi skulle bo över natten. Det serverades goda kronärtskockor, fisk och sedan kaffe på maten. Tack A L och B!
   Klockan 23.00 gick mina ögon i kors mer än vanligt och jag kröp till kojs. Vaknade 9 timmar senare mitt i en enda röra av telefon, bok och tidningar. Uppenbarligen tröttare än vanligt.
   Dagen därpå intog jag tillsammans med värdparet och mina föräldrar en lyxig frukost, samtidigt jag följde mina värdars råd om att strukturera dagen genom att lusläsa bokmässetidningen och ringa in intressanta seminarier bland montrarna.
   Färdigäten och glad skjutsade min far ner mig till stationen för att dumpa min packning i ett förvaringsskåp. Smidigt inför den stundande hemresan.
   Sen inleddes dag två. Och vilken inledning sen. Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg pratade en stund om Cirkeln och Eld inför en hyfsat stor skara besökare. Jag gillar deras böcker skarpt och njöt mycket av seminariet.

Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

På väg bort från Mats och Saras seminarium möttes jag plötsligt av en stor hop människor som skrattade och tittade på en minimal scen med en cool ung man iklädd en lilla trollkarlshatt. Det var givetvis Carl-Einar Häckner som körde ett kort trollerinummer innan han skulle signera sin bok. 
   Utan att riktigt veta varför ställde jag mig i signeringskön, köpte Häckners bok och fick hans autograf. Carl-Einar Häckners bok blev faktiskt den enda jag inhandlade till mig själv under mässan. Där fanns så många underbara böcker men de får vänta tills jag bantat ner "Att läsa-hyllan".

Carl-Einar Häckner trollar.





Efter en trevlig stund hos Herr Häckner hade det blivit dags för ett av de seminarier jag sett mest fram emot. Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren, Kim W. Andersson, Karl Johnsson och Lina Neidestam skulle presentera ett hemligt projekt på Seriescenen. Utan att vara Sherlock Holmes hade jag nog räknat ut vad de skulle presentera, men skisserna och upplägget förvånade mig.
   Som väntat var det hemliga projektet ett seriealbum vid namn Berättelser från Engelsfors som kommer ut 2 april 2013. Mats och Sara har skrivit manus, men Kim, Lina och Karl har också bidragit till manuset samt givetvis tecknat serierna. Ser fram emot att få läsa vad de kokat ihop.

Lina Neidestam, Kim W. Andersson, Karl Johnsson, Fabian Göranson, Sara Bergmark Elfgren och Mats Standberg

Omslaget till serien

På väg bort från Seriescenen hittade jag Patrik Stigsson som stod och krängde sin bok Cirkoli. Satte mig ner i hans monter en stund och diskuterade svensk fantasy och dess framtid.
   Insåg alldeles för sent att jag skulle upp till Svenska kyrkans monter för att lyssna på ett samtal mellan KG Hammar och Björn Ranelid. Hann dock dit för att höra KG Hammars underbara slutord: "Ja, när det handlar om Björn Ranelid så kommer man aldrig till Amen, så jag ger upp här..." Varpå Ranelid skrattade förvånat och såg nöjd ut.

KG Hammar och Björn Ranelid

Efter Hammar och Ranelids samtal var det återigen dags för lunch. Därefter sa jag adjö till mina fina föräldrar, lyssnade på Gunnar Ardelius, köpte presenter till min familj och förundrades över vilka coola bokomslag man kan göra om man jobbar med en stor författare.

Gunnar Ardelius berättade om sin bok Friheten förde oss hit

Nytänkande bokomslag till Brett Easton Ellis bok Imperial Bedroom.



Med en timma kvar tills mitt tåg skulle lämna Göteborg promenerade jag mot stationen. Sträckan däremellan var fånigt kort. Ännu en lärdom.
   Jag kommer definitivt att återvända till Bokmässan. Om inte nästa år så i varje fall året därpå. För en bokbloggare och litteraturnerd är denna mässa ett måste!







   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar