lördag 10 november 2012

Knausgård och mycket att läsa


Då och då får jag frågan om jag har läst Knausgårds mäktiga självbiografiska kvintett. Många av dem jag känner har varit positiva till den sammanlagt mer än 2000 sidor långa självbiografin. Knausgårds prosa både förbryllar och förundrar.
   Eftersom min "att läsa-hylla" för tillfället är överfull får nog den gode Knausgård vänta ett tag till, men när jag tänker tanken att jag nog borde köpa böckerna (5*39 kr = 195 kr = billigt)så slår det mig plötsligt att jag attraheras minst lika mycket av läsa böckerna som att äga dessa fem små underbara tegelstenar.
   Blotta tanken på att köpa och ställa in Knausgårds böcker i bokhyllan ger mig rysningar. Galet!
   I de flesta andra sammanhang tycker jag att det är lite äckligt att äga mer än man egentligen behöver: Zlatans lyxbilar, kändisar med flera hus och tomter stora som fotbollsplaner. Att leva i överflöd bara för att man kan är sällan vackert.
   Men med böcker vill jag gärna göra ett undantag. Just nu köper och äger jag väldigt mycket böcker och så vill jag ha det livet ut. I framtiden tror jag dock att jag kommer läsa mer e-böcker och sen köpa dem jag gillar mest i pappersformat.
   Jo en sak till: om man köper massor med böcker och sen titt som tätt skänker bort dem man inte kommer att läsa om, känns det än mer ursäktat att leva i överflöd vad gäller litteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar