lördag 10 november 2012

Viskleken


I likhet med en stor del av Sveriges befolkning läste jag böckerna om A-gruppen av ArneDahl i ett slags härligt litteratur- och deckarrus.
Att få frossa i en längre bokserie med känslan av att den kommer att räcka länge är verkligen underbart. Karaktärerna hinner bottna och händelser relateras till varandra.
   När sen nyheten om Viskleken nådde mina öron blev jag positivt överraskad. Jag var helt övertygad om att Arne Dahl skrivit klart om sin A-grupp, men icke. Genom att förflytta konceptet till Haag, plocka bort vissa karaktärer och låta de starkast skinande från A-gruppen lysa än mer, skapade Arne Dahl Viskleken.
   Paul Hjelm tar sig ann uppdraget att med hjälp av ytterst kompetenta poliser från olika länder i Europa skapa en hemlig operativ enhet inom Europol, kallad Opcop. I gruppen ingår även gamla medlemmar från A-gruppen: Arto Söderstedt, Kerstin Holm, Sara Svenhagen och Jorge Chavez.
   När sen ett lik påträffas en bit utanför London, arrangerat i en märklig ställning inser Hjelm & Co. att någon läckt eftersom liket bär information riktad direkt till gruppen.
   Det märkliga liket i kombination med en skum möbelhandlare i Nacka, sjuka kinesiska arbetare, en tradingbank som flyttar stora summor pengar och en sluddrande döende man som med en sista suck berättar något för Arto Söderstedt innan han dör utanför ett ekonomiskt toppmöte i London blir startskottet för Opcop-gruppens första fall. Ett fall med förgreningar över hela världen och som kommer kräva det yttersta av Opcop-gruppens medlemmar.
   Med hjälp av sinnrika tekniska kommunikationslösningar lyckas Dahl hålla ihop sin berättelse på ett förvånansvärt bra sätt. Ett samtal mellan gruppens medlemmar utspridda i Sverige, Italien, Ukraina och Holland känns sammanhållet och bra skrivet.
   Möjligen kan rabblandet av geografiska platser bli lite för mycket ibland. Vid 2-3 tillfällen tänker jag på spelet Cluedo och önskar att Herr Senap bara klubbat ner någon i vardagsrummet. Givetvis är internationell brottslighet mer intrikat än ett simpelt mord i Cluedo, men ibland blir det bara för mycket.
   På det hela taget är Viskleken ett magnifikt läs- och lyssningsäventyr. Johan Rabeus tillhör mina favoriter bland de svenska skådespelare som läser in böcker. Lätt och ledigt tar han sig ann Dahls berättelse och skänker den ett speciellt djup.
Hela havetstormar är nu laddad på min iPhone. Återstår att se om den kan leva upp till mina förväntningar.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar