måndag 25 juni 2012

Tidningen Skriva nummer 5 juli/augusti 2012


Genom Booked fick jag möjlighet att läsa nummer fem av tidningen Skriva. En tidning som trots att den garanterat har mig i sin målgrupp, gått mig fullständigt förbi.
Upplägget känns proffsigt och bara en så enkel sak som att inte ha Ranelid eller någon annan uppblåst författare på omslaget känns positivt. Skriva har istället valt att ha med skrivande människor på omslaget. Oerhört sympatiskt!
Skriva är en tidning för amatörer med ambitioner. Vill man utveckla sitt skrivande kan man i Skriva både hitta handfasta tips och rena inspirationstexter Ibland blir det lite väl handfast som t.ex. Sören Bondesons text ”5 steg till en fängslande intrig”. Förvisso en oerhört bra och konkret text, men jag drar öronen åt mig när det ska ritas scheman över vilka perspektiv man kan välja i en kriminalroman. För mig tar det bort en stor del av skaparglädjen. Men alla är vi olika så förhoppningsvis faller det andra i smaken.
Överlägset bäst i detta nummer är den del av ”Sommarens stora deckarskola” där Roslund & Hellström, Kristina Ohlsson och Johan Theorin får ge tips om hur man lyckas med en kriminalroman. Tips som känns värdefulla och genomtänkta.
En tidning om skrivande skulle inte vara värd namnet om den inte innehöll en novelltävling. I nummer fem publiceras Emelie Åkermans novell ”Låt mig vara kvar här”, vinnarbidraget i en novelltävling med temat ”Frizonen”. Enkelt och ledigt guidar Åkerman läsaren mellan olika karaktärers berättarröster. Oerhört snyggt!
Att läsa tidningen Skriva gav mig verkligen mersmak och skrivarinspiration. Inom kort har de fått ännu en prenumerant. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar