söndag 24 juni 2012

Smittad


Någonting hos vampyrromaner har gjort att jag inte vill läsa dem. Inte så att jag har kräkts kaskader när jag passerat vampyrlitteratur på SF-bokhandeln. Nej, snarare har jag resonerat så att det är en del av skräckgenren som för mig varit ointressant. Gjorde ett halvhjärtat försök för några år sedan att läsa en av Rice böcker om Lestat, men orkade knappt igenom den. Det var därför med kluvna känslor jag tog mig ann Johanna Strömqvists debutroman Smittad.
Det är en ovanligt varm sommar i Stockholm. Maria har precis flyttat hemifrån till en liten lägenhet vid Kristinebergs T-bana. Tillsammans med sina kompisar Jonte och Katrin bildar hon ett band som väntar på det stora genombrottet. På en fest anordnad av Katrins kompis Jakob träffar Maria Emmy och faller skoningslöst för hennes charm och hennes vackra ögon. Sakta men säkert går det upp för Maria att den Emmy hon förälskat sig i bär på mängder med hemligheter. En del mer ljusskygga än andra.
Marias och Emmys kärlekshistoria blir upptakten till Smittad, men även det fundament som boken rakt igenom bygger på. Att just låta boken vila på en relation känns starkt och lite vågat. Nog för att de flesta relationer har spännande förvecklingar, men den typen av sommarförälskelse som Maria och Emmy till en början har känns sällan intressanta mer än för stunden. Så är dock ej fallet i denna bok. Rakt igenom är man som läsare in i det sista osäker på hur det ska gå för Maria och Emmy och deras lite udda och oerhört vackra kärlekshistoria.
Det dröjer förvånansvärt länge innan Strömqvist låter vampyr-temat ge sig tillkänna i Smittad. Ett faktum som bygger upp spänning men som också gör boken något seg. Orkar man hänga med till en tredjedel in i boken tar dock boken fart och blir mer skräckbetonad och mer actionfylld.
Smittad är en oerhört välskriven bok som delvis har fått mig att ändra uppfattning om vampyrromaner. Jag tilltalas mer av den råa zombieskräcken, men inser nu att även hos vampyrer finns en viss skräcktjusning. Det ska bli intressant att läsa vad Johanna Strömqvist gör av sina karaktärer i uppföljaren till Smittad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar