måndag 9 juli 2012

Cirkoli


Strax innan jag och barnen åkte mot de östgötska skogarna fick jag ett mejl från Patrik Stigsson. ”Fantasi är viktigare än kunskap!”, stod det i ämnesraden. Ett citat från ingen mindre än Albert Einstein. Detta citat anammade Stigsson när han skrev fantasyromanen Cirkoli. En roman i samma genre som ”Liftarens guide till galaxen”, filmen ”Delikatessen” och ”De förlorade barnens stad”. 
Enligt Stigsson är Cirkoli en bok för fantasyälskare mellan 9 och 15 år, men den funkar minst lika bra på 39-åringar kan jag intyga.
Filko är Gustens drivne och kreative låtsaskompis. En dag när han tröttnat på att jaga efter ”Gubben i månen” svävar han bort över den stora ogräsodling som omger den stad i vilken Gusten lever. Han kommer då till en magisk plats kallad Cirkoli, en sammanslagning av orden cirkus och tivoli. Cirkoli var en gång i tiden en plats mängder av människor valde att besöka, men något gick fel och Cirkoli vandaliserades och lämnades åt sitt öde.
När Filko svävar in över detta område träffar han en gammal gumma som vaktar ett stort ägg. Gumman är så pass gammal att hon snart ska dö, men innan hon trillar av pinn vill hon träffa en människa. En låtsaskompis duger inte för att höra det hon har att berätta. Filko bestämmer dig då för att sväva hem och väcka Gusten för att ta med honom till Cirkoli. Ett val som kommer att förändra deras tillvaro för alltid.
Jag slukade Cirkoli med hull och hår och hade svårt att lägga den ifrån mig även fast jag borde sova. I små, korta och kärnfulla kapitel skildrar Patrik Stigsson sina unga hjältars eskapader och trots bokens 500 sidor blir det sällan tråkigt.
Romanens karaktärer känns spännande och så komplexa som vi människor faktiskt är. Jag blev dock mest förtjust i Filko, Gustens låtsaskompis, för hans rättframma men också barnsligt naiva stil. Det finns något befriande i när smarta personer föreslår ganska korkade saker mest för att ha kul.
Mot slutet av Cirkoli haltar handlingen en aning. Textpassager som rimligen borde avhandlas strax efter varandra hamnar istället alldeles för långt ifrån varandra, vilket leder till ett mindre bra flöde i texten. 
I övrigt är Cirkoli en magnifik fantasyroman som jag varmt rekommenderar och då i synnerhet till mina lärarkollegor med elever i åldrarna 9 till 15 år. Mer genuskorrekt (och dessutom med lagom långa kapitel) bok har jag svårt att tänka mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar