söndag 14 augusti 2011

Born to run


Någonstans har jag läst att de där riktigt världsomvälvande böckerna man hinner läsa under en livstid, dessvärre oftast är ganska få. Desto roligare då att jag just ramlat på en sådan: Born to run av Christopher Mcdougall är en bok som fullständigt sjuder av berättar- och löparglädje!
För lite mer än ett år sedan bestämde jag mig för att pröva på löpning. Jag har aldrig direkt gillat någon sport, varken när det gäller att utöva själv eller att titta på. Ett litet uppsving har jag haft i och med att min äldste son började att spela fotboll. Helt plötsligt blev då det intressant att titta på och analysera fotboll. Förutom detta har jag försökt att träna lite på gym och simma, men allt har väl i ärlighetens namn varit ganska halvhjärtat. Men så av någon anledning, för lite mer än ett år sedan bestämde jag mig för att börja löpträna. Förmodligen är löpning den optimala träningen för småbarnsföräldrar: du kan göra det när som helst på dygnet (när det är ljust…) och det kostar inte skjortan att köpa utrustningen. Jag köpte således ett par löparskor och lite kläder och satte sedan igång. Fram till denna sommar gick det hyfsat. Jag sprang kanske i snitt en till två gånger i veckan. Men så i början av denna sommar hände något. Jag gav mig den på att jag skulle kunna springa långa sträckor utan att gå och plötsligt bara släppte det. Känslan av att springa en mil utan att stanna är fantastisk. Kroppen är på samma gång totalt utmattad och i total harmoni. Löpning är och kommer troligen förbli en livslång kärlek för mig.
I sann boknörd-anda är jag ju tvungen att förutom själva löpningen även läsa böcker om löpning. En sådan som jag nyligen avslutat är Born to run av Christopher Mcdougall. I denna bok försöker Mcdougall besvara varför vi som löper tycker om att springa. Genom att leta upp medlemmar i den bortglömda mexikanska löparstammen tarahumara, intervjua flera framstående forskare med inriktning mot löpning samt träffa udda och färgstarka ultramaraton-löpare hittar han så småningom flera svar på frågan. Inte minst den mystiske Caballo Blanco bidrar till att besvara denna fråga. Som med mycket annat i livet finns det sällan bara ett svar på riktigt komplexa frågor. Dessutom hinner han avhandla varför Homo Sapiens slutligen vann i den stora evolutions-kampen över Neandertalarna, trots att Neandertalarna på alla plan var överlägsna Homo Sapiens (förutom ett…).
Born to run har blivit ett slags flaggskepp för barefootrunners över hela världen. Trots att den från olika håll blivit beskylld för att ha dåligt uppbyggd research och vetenskapliga undersökningar, övertygade den mig totalt. Så snart jag har råd kommer jag att inhandla ett par Vibram Fivefingers och börja träna för att kunna springa barfota. All min logik säger mig att det måste ta löpningen till ännu högre höjder.
Jag rekommenderar Born to run till alla oavsett om man är fanatisk barfotalöpare, eller bara vanlig löpare. Även dem som absolut inte läst eller intresserat sig för löpning förut kan hitta guldkorn i denna bok.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar