lördag 30 juli 2011

Udda Verklighet

Udda har länge plågats av sina (mar)drömmar som känns väldigt verkliga och alltid får henne att vakna upp skrikande. När hennes goda vän Daniel bestämmer sig för att undersöka om huruvida Uddas drömmar är verkliga, inträffar saker som varken Udda eller Daniel kunnat förutse. Både Turning Torso och Malmös järnvägsstation kommer att spela avgörande roller i deras jakt på sanningen om Uddas mystiska drömmar. 
Udda verklighet är Nene Ormes debut; en sjusärdeles bra sådan. 
På vissa punkter känner jag att det brister: några personteckningar känns svaga och en vändning mot slutet känns icke trovärdig. Trots detta anser jag att Udda verklighet är en kompetent och lovande debut. Tänk Alice i Underlandet gifter sig med Neverwhere i Malmö och du har Udda verklighet.
Just Neverwhere är ett verk jag håller högt inom genren urban fantasy. Mig veterligen var Gaiman bland de första att slå ihop fantasyns värld med stadens (rätta mig gärna om jag har fel!). Någonting spännande händer när en författare plockar ur en företeelse ur sitt rätta sammanhang och slänger i det i ett annat. Den första Terminator-filmen borde väl förövrigt också räknas till urban fantasy (eller urban sci-fi?)
Ormes har skrivit Udda verklighet i korta snabba kapitel som ger berättelsen ett skönt driv. Ett bra val. Så är även den kongeniala titeln på denna bok. Huvudrollsinnehavaren Uddas verklighet är udda samtidigt som det är just Uddas verklighet. Längesen jag läste en bok där enbart titeln får mig att dra på smilbanden.
Nene Ormes jobbar på SF-bokhandeln i Malmö och skriver just nu på uppföljaren till Udda verklighet. En uppföljare som jag ser fram emot. Med en sådan arbetsplats lär det knappast saknas inspiration.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar