måndag 6 juni 2011

Cirkeln

(OBS! VISS SPOILERVARNING PÅ DENNA TEXT!)
Så har då även jag sällat mig till skaran som läst Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Inte helt lätt att skriva något nu, utan att vara påverkad av allt man läst om författarduon och deras första verk tillsammans, men jag måste försöka ändå.
Grundstoryn är till skillnad från mycket annat jag läst i denna genre, förhållandevis enkel. Sju ungdomar inser till en början motvilligt att de bildar något som kallas för ”Cirkeln”. Tillsammans måste de bekämpa mörkret som hotar i den lilla orten Engelsfors där de bor. Ett mörker som i synnerhet är väldigt starkt på den skola där de studerar. En skola som även har en väldigt suspekt rektor.
De sju huvudpersonerna i Cirkeln är på många sätt klichéer, men likväl (om än något tillspetsade) är de karaktärer som man någon gång mött i klassen eller i skolan där man gått. I gruppen finns till exempel den tjocka/fula, den smarta, den snygga och outsidern för att nämna några. Inte så originellt egentligen, men det häftiga händer när författarna väljer att kombinera dessa olika roller med sin totala motsats i magisk kraft? Vad händer när den snygga tjejen kan bli osynlig? Eller vad händer när den fula och mobbade flickan kan kontrollera andra människors tankar? Just denna lilla tvist tycker jag är en av bokens stora styrkor. Konceptet med häxor i en liten bonnhåla i Sverige hade lätt kunnat bli fel, men Strandberg och Bergmark Elfgren styr sin skuta med säker hand från början till slut.
Handlingen känns även den oerhört genomtänkt och gedigen. De sju vill inte till en början varken inse eller axla den roll de blivit tilldelade. Ett faktum som för mig som läsare innebär en del frustration, men också del leenden när motviljan leder till dråpliga situationer.
Mest fascinerad blev jag av Nicolaus. En häxa som enligt profetian ska vara gruppens ledsagare. Hans tillfälliga minnesförlust gör dock att hans bakgrund är höljt i dunkel. Vissa frågetecken runt honom rätas ut i denna första bok, men det är min stora förhoppning att han kommer spela en större roll i nästa bok Eld.
Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren har inte förnyat fantasy-genren i och med boken Cirkeln, men de har definitivt höjt genrens status (läste till och med häromdagen att det just nu är Sveriges mest sålda bok). 
Jag väntar spänt på uppföljaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar