söndag 29 december 2013

Varelserna

Jag köpte ursprungligen Varelserna Elias bok för att ge till min äldsta son som är 9 år, men ångrade mig. Det zombie-hot Magnus Nordin målar upp på Gotland är än så länge lite för saftigt för min store son.
   Trots besvikelsen över att inte kunna ge bort denna bok är jag oerhört nöjd med vad Magnus Nordin och Lars Gabel har skapat. Det är ett genidrag att låta boken utspela sig på Gotland. Isolerade, med stora Sverige så pass långt bort att det är omöjligt att simma dit. Det är utsatt och hemskt.
   Fosterbarnen Elias och Emmas relation känns trovärdig och stark. I denna första del av serien får vi följa deras kamp för att nå fastlandet. Är det bara rykten att en färja är på väg för att rädda de överlevande?
   Jag ser fram emot att följa Elias och Emmas fortsatta eskapader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar