måndag 2 april 2012

Dötid – MIXa och läs


Från och till händer det att jag plötsligt inser att min hjärna löper amok. Det är en ganska skön känsla att då överglänsa den gamla fettklumpen, med att tänka:
   ”Hmmm. Det jag gör just nu i är ganska galet, monotont och inte speciellt givande.”
   Denna känsla av galenhet och icke närvaro drabbar mig oftast när jag sitter på pendeltåg, tunnelbana eller buss; kollektiva trafikmedel där man kan ägna sig åt vad man vill utan att vara proffsigt trevlig mot någon annan. Titt som tätt upptäcker jag då att jag hamnar i någon slags loop med min iPhone: kolla facebook, kolla mejlen, kolla Reeder, kolla dn.se, kolla om det kommit några uppdateringar till alla mina appar och sen samma varv igen.
   Sen kommer jag plötsligt på mig själv, stannar upp och försöker då göra något annat. Som till exempel att läsa en bok eller något oändligt mycket mer givande. Bra mycket smidigare och bättre hade det då varit att ha MIX förlags app Dötid – MIXa och läs, en spännande och nytänkande app som tar läsandet på din iPhone eller iPad till nya höjder.
   I startläget väljer du med hjälp av en snygg analog klocka hur lång tid du vill läsa: alltifrån en minut upp till 60 minuter. Därefter presenterar appen tänkbara texter som tar ungefär den tiden du valt att läsa klart. 
   I dagsläget finns det 300 sidor text fördelat på 18 olika noveller i appen. Tillräckligt för att hålla dig sysselsatt under åtminstone några pendeltågs- eller bussresor.
   Jag återkommer inom kort med några texter om de noveller jag läst i appen. De få korta som jag hitintills läst har gett mersmak.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar