torsdag 16 februari 2012

Konsten att bokblogga


I samma stund som jag läste att Karin Berg och Petra Jankov Picha skulle ge ut en bok som hette Konsten att bokblogga, insåg jag att det var ännu en sådan bok som jag bara MÅSTE ha. Titeln fullkomligt skrek till mig: KÖP, KÖP, KÖP! 
Huruvida detta fullständiga köpbehov berodde på titeln eller om det beror på att jag har en viss böjelse för instruktionsböcker låter jag vara osagt. Oavsett är denna lilla pärla ett bra köp för den som är i startgroparna för att börja bokblogga eller kanske till den bokbloggare som hållit på ett tag, kört fast, och nu behöver en liten energikick.

Fördelat på tio kapitel och 95 sidor berättar Berg och Jankov Picha om de moment som ska klaras av innan man börjar bokblogga, samt om de moment som är viktiga att tänka på när man är mitt uppe i bokbloggandet t.ex. tipsar de generöst om olika bra länksamlingar som är bra att synas i om man vill få höga besökssiffror.
Konsten att bokblogga är en bok som jag rekommenderar till alla som vill starta en bokblogg samt till dem utan någon större erfarenhet (som jag…). Trots sin relativt korta längd och lilla format håller boken vad titeln lovar.
Tilläggas bör att skriva denna meta-text där jag bokbloggar om en boken Konsten att bokblogga, måste vara ett unikt tillfälle. Återstår att se om jag någonsin kommer att göra det igen.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar