måndag 14 november 2011


När jag för några veckor sedan surfade in hos Adlibris hittade jag några korta gratis e-böcker från Mix-förlag: Bensamlarna av Johan Theorin, Frid på jorden av Selma Lagerlöf och del 1 av Karma Boulevard av Anna Kerubi. Huruvida dessa gratis e-böcker är ett sätt för Adlibris att få upp e-boksläsandet och/eller ett sätt för Mix-förlag att synas vet jag ej, men jag misstänker starkt en kombination av dessa faktorer.
Glatt överraskad över att ha hittat något gratis laddade jag givetvis hem rubbet. Dels för att gratis nästan alltid är gott och dessutom är det så att jag ej äger någon iPad och därför måste läsa e-böcker på min iPhone. Kortare texter är därför perfekta för tillfället.
En mörk natt, utsparkad från min egen säng och därför liggandes i mellansonens säng, greppade jag min iPhone och läste "Bensamlarna" av Johan Theorin.
Jag har inte läst Theorins senaste bok Sankta Psyko, men ändock förstått att Theorin hitintills odlat två fåror i sitt författarskap: den öländska deckarådran och den lite småkusliga skräckådran. Hitintills har troligen deckarådran varit mest inkomstbringande, men vem vet, kanske Theorin blir en ny Ajvide Lindqvist så småningom? Oavsett tillhör Bensamlarna den senare kategorin i hans författarskap.
Handlingen kretsar kring Karl som jobbar på ett äldreboende. För att dryga ut sin egen inkomst stjäl han systematiskt från de gamla. Inte mycket, utan istället små men dyrbara föremål som ingen saknar. Men så, den dag när han precis ska håva in resultatet från mängder av småbrott händer något som gör att han måste ta till drastiska metoder för att nå den rikedom han så hett eftertraktar. Metoder som för honom till en plats där ingen levande varit förut.
Bensamlarna är en liten trevlig e-bokspärla som jag varmt rekommenderar alla som har en stund över. Jag har svårt att tänka mig något mer meningsfullt sätt att spendera sträckan T-Centralen - Jakobsberg än att läsa ut denna novell.
De väsen som anats i Theorins böcker får här komma fram mer på allvar. Det blir en skön symbios mellan folklore och faktiskt lite Lovecraft. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar