fredag 3 maj 2013

Ge bort dem och låna ut dem!

Det finns mängder av aspekter som jag gillar med böcker: lukten från en nytryckt bok, bibliotek, boklådor, sortera i mina bokhyllor, bokblogga, att läsa (så klart!), diskutera böcker etc. etc.
   En aspekt som ligger mig extra varmt om hjärtat  är idén om boken som något som ska finnas fritt och tillgängligt för alla och envar. Biblioteken är givetvis en del av denna aspekt, men samtidigt måste man registrera sig för att få låna på ett bibliotek och lämnar man inte tillbaka boken blir man återbetalningsskyldig. Jag vurmar mer för tanken om boken som något gratis som går att finna var som helst och när som helst. Under början av 2000-talet var jag aktiv på sajten http://www.bookcrossing.com/, vilket ledde till en hel del spännande utplaceringar av böcker och sedan spänd förväntan på om den som fann boken skulle registrera sitt fynd och sen fortsätta att lämna boken vidare efter utplacering.
   Häromdagen hittade jag en sajt som på många sätt tilltalar mig mer än http://www.bookcrossing.com/. Sajten http://www.littlefreelibrary.org har som grundidé att tillhandahålla gratisbibliotek till alla enligt principen: ta en, lämna en. Givetvis behövs det någon som har inhandlat och sen avyttrat ett gäng böcker, med den biten avklarad är det bara att bygga ett eget litet bibliotek (eller köpa på sajten) och sen sätta upp det på lämplig plats.
   Själv kommer jag att fråga en familj som bor en bit från Hycklinge om jag får sätta upp ett gratisbibliotek bredvid deras äggkyl. Snacka om toppenstopp: en platta ägg och en bok! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar