söndag 24 februari 2013

ABC å allt om D

Strax innan sportlovet fick jag en fantastiskt fin gåva från Viksjöskolan där jag arbetar. Min studierektor nämnde inte vad som föranledde denna fina bokgåva, men en kvalificerad gissning är att ledningen ansåg att boken var en ypperlig inspirationskälla och jag kan bara hålla med. ABC å allt om D är Nina Ullmajas debut och en alldeles utmärkt sådan. Mellan bokens delvis gummiklädda pärmar (med hieroglyfer och blindskrift) har hon fullständigt proppat in fakta om vårt alfabet och dess ursprung. Som svensklärare är det en sann fröjd att läsa och förundras över något så enkelt som alfabetet som när det sätts ihop blir oerhört komplext och bildar en stor del av det fundament som vårt samhälle vilar på. Ullmaja förtjänar stor uppmärksamhet. Förhoppningsvis är det inte bara mina studierektorer som har huvudet på skaft och köper in denna bok till sina svensklärare.
   En sak till. När jag promenerade hem med denna bok i handen insåg jag att det är denna typ av bok som kommer att leva kvar som "pappersbok". Lyxiga och udda böcker där man leker med gummiklädda pärmar och en annan känsla än gängse. En stor del av den litteratur vi läser idag är förbrukningsvara. Visst, jag har ALLA Arne Dahls böcker om A-gruppen i min bokhylla, men tror ärligt talat inte att jag kommer att läsa om dem inom de närmaste åren. Arne Dahl skriver förbannat bra böcker, men är likväl i likhet med många andra en författare som man läser och sen går vidare. Hans böcker fungerar minst lika bra, om inte bättre som e-böcker. Men ABC å allt om D är en typ av bok som aldrig kommer att kunna göras rättvisa som e-bok. Hela dess fysiska uppenbarelse är helt enkelt för viktig för att kunna rationaliseras bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar