måndag 3 september 2012

I dödsskuggans land


På baksidan av  Alden Bells bok I dödsskuggans land läser jag för första gången en rekommendation från en förläggare. 
Egentligen är det konstigt att förläggarna inte får komma till tals oftare, vad gäller baksidor på böcker. De om några borde ju veta vad de pratar om. I och för sig är de ju partiska så det bara visslar om det, men säg å andra sidan den försäljare som inte är det… Fram för mer förläggares åsikter på baksidor av böcker tycker jag! De som lovar runt men håller tunt kommer att få igen det med sjunkande försäljningssiffror.
I dödsskuggans land handlar om Temple. En tuff och stenhård tjej som vuxit upp utan sina föräldrar och bär på många mörka minnen, men trots allt vill leva och kämpa i en värld full av slemsäckar (zombier).
Det börjar idylliskt. Temple har simmat ut till en mindre ö och bor i en övergiven fyr (det måste vara något speciellt med fyrar och zombier för övrigt. Både Carrie Ryan och John Ajvide Lindqvist har använt sig av fyrar i texter de skrivit om zombier. Finns det fler?).
När hon en dag upptäcker en ilandspolad slemsäck på stranden inser hon att det är dags att röra på sig. Hon ger sig ut på en resa vars början och slut både innefattar död och våld. 
Jag gillar verkligen I dödsskuggans land! Främst på grund av Temple och hennes bakgrund. De flesta av karaktärerna i zombieböcker och filmer har upplevt ett ”före” innan ett nu. De har någonting att jämföra med: ”Innan zombieinvasionen brukade jag ta med min son till parken för att leka i plaskdammen och gräva i sandlådan.”
Men Temple är född under pågående zombieinvasion och har alltså inte någon möjlighet att dra sig till minnes något sådant. Detta faktum anser jag är en av romanens tyngsta grundpelare. Temple är uppvuxen med att alltid vara på sin vakt och att kunna ta hand om sig själv. Kommer hon till platser där det är för tryggt och lugnt blir hon rastlös och måste dra vidare. Hon är en antites till det normala. En som föredrar vildmarken framför den timrade stugan. En Pippi Långstrump i zombie-land...
 Hennes irrationella beteende tillför berättelsen en udd som jag förut inte hittat i en bok med zombie-tema.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar