torsdag 19 april 2012

Livsstilsmagasinet OM


Nu har jag läst igenom det nya livsstilsmagasinet OM som jag fått via Booked.
   Chefredaktör Anna Nordbeck berättar i sin första ledare att tidningens fokus är ”vackra grejer i livet”. Ett fokus som inte är speciellt svårt att förstå efter att ha läst/bläddrat igenom tidningen.
   Det är visserligen snyggt, men tidningen säger mig verkligen ingenting. Allt är bara yta, yta och yta.
   Någonstans känns det som om tidningen vill ha ett brett anslag och täcka flera olika intressesfärer, men med det upplägget tidningen har idag kommer de på sin höjd att nå mode- och inredningsintresserade människor.
   Precis som de flesta andra människor är givetvis även jag intresserad av att ha det snyggt runt omkring mig och ha snygga kläder, men magasinet OM:s massiva bomb blir som att äta för mycket godis en lördag framför TV:n. Man blir illamående av allt som det skrivs om: ytligt, glättigt och utan djup. Under en stor del av läsningen tänker jag mycket på fördomar om stockholmare och om hur ytliga de är.
   Mitt råd till redaktionen är att fördjupa tidningens innehåll med reportage om snygga böcker, snygga filmer och snygga utställningar. På det sättet skulle de inte frångå tidningens grundidé, men de skulle förmodligen skapa en välbehövlig kontrast till det idag enbart ytliga innehållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar