Nu har jag läst igenom det nya livsstilsmagasinet OM som jag
fått via Booked.
Chefredaktör Anna Nordbeck berättar i sin första ledare att
tidningens fokus är ”vackra grejer i livet”. Ett fokus som inte är speciellt
svårt att förstå efter att ha läst/bläddrat igenom tidningen.
Det är visserligen snyggt, men tidningen säger
mig verkligen ingenting. Allt är bara yta, yta och yta.
Någonstans känns det som om tidningen vill ha ett brett
anslag och täcka flera olika intressesfärer, men med det upplägget tidningen
har idag kommer de på sin höjd att nå mode- och inredningsintresserade
människor.
Precis som de flesta andra människor är givetvis även jag
intresserad av att ha det snyggt runt omkring mig och ha snygga kläder, men
magasinet OM:s massiva bomb blir som att äta för mycket godis en lördag framför
TV:n. Man blir illamående av allt som det skrivs om: ytligt, glättigt och utan
djup. Under en stor del av läsningen tänker jag mycket på fördomar om
stockholmare och om hur ytliga de är.
Mitt råd till redaktionen är att fördjupa tidningens
innehåll med reportage om snygga böcker, snygga filmer och snygga
utställningar. På det sättet skulle de inte frångå tidningens grundidé, men de
skulle förmodligen skapa en välbehövlig kontrast till det idag enbart ytliga
innehållet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar